Huishoudelijk reglement

 

Dynamica Parkstad

Versie 1.1 definitief vastgesteld 29-04-2021


Artikel 1: Doel

Dynamica Parkstad, hierna te noemen, de vereniging, tracht het in artikel 3 van de statuten omschreven doel te bereiken door:
  1. Het verzorgen van lessen in gymnastiek, turnen, ritmische gymnastiek, bewegen op muziek, trampolinespringen en dergelijke, alsmede in alle sport- en/of recreatieve activiteiten, die door de KNGU en door de vereniging worden bevorderd. Deze lessen worden aangeboden in de wijken zodat de lessen voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar zijn;
  2. Het hanteren van een open en heldere (communicatie)structuur door zowel technisch als bestuurlijk kader. Hanteren en stimuleren van een gezond verenigingsklimaat waarin ieder zijn/haar verantwoordelijkheid kent en neemt en waarin iedereen zich welkom voelt.
  3. Het organiseren van wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties en dergelijke op het gebied van de in punt 1 genoemde activiteiten.
  4. Het bevorderen van de deelname aan de door of namens de KNGU georganiseerde wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties, proeven, instuiven, trainingen, kampen en dergelijke op het gebied van de in punt 1 genoemde activiteiten;
  5. Het stimuleren van de deelname door de technische leiding aan door of namens de KNGU georganiseerde opleidingen, instructieve bijeenkomsten en dergelijke op het gebied van de in punt 1 genoemde activiteiten;
  6. Alle andere ten dienste staande middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn.
 

Artikel 2: Kernwaarden

Binnen de vereniging kennen we de volgende kernwaarden:
  1. Plezier: De leden komen voor een les waarin het plezier in het bewegen voorop staat. Dit is ongeacht het niveau waarop de lessen worden aangeboden.
  2. Verantwoording: Zowel bestuurlijk als technisch kader kent haar verantwoording ten opzichte van de vereniging en handelt hier ook naar. Dit zorgt voor een open sfeer waarin sprake is van gelijkwaardigheid, wederzijds respect, en een veilig leerklimaat.
  3. Beleving: Voor zowel leden als kader moet het een beleving zijn om de lessen binnen de vereniging te volgen. Op ieders niveau worden de lessen op een enthousiaste en uitdagende wijze aangeboden.
  4. Samen: Er wordt gewerkt vanuit de gedachte dat er alleen samen een resultaat bereikt kan worden, zowel op technisch als bestuurlijk vlak. Door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten, wordt de vereniging versterkt, en wordt gezorgd voor borging in de samenleving.
 

Artikel 3: Leden

Ten behoeve van de indeling in lessen, trainingen en/of activiteiten en het daarbij te hanteren onderscheid in contributies en inschrijfgelden worden de club- en jeugdclubleden onderverdeeld. De contributie wordt bepaald aan de hand van het aantal lesuren dat een (jeugd)lid volgt.
 

Artikel 4: Verkrijging van het lidmaatschap

  1. De aanmelding als lid dient te geschieden door invulling en ondertekening van een daartoe door het bestuur vastgesteld formulier (het aanmeldingsformulier) dat aan het kandidaat-lid wordt verstrekt of door invullen van het aanmeldformulier op de website van de vereniging.
  2. Het aanmeldingsformulier vermeldt in elk geval:
  • de rechten en verplichtingen van de leden;
  • informatie over de voor de verschillende categorieën van leden geldende (bonds)contributies;
  • informatie over het bij toetreding verschuldigde inschrijfgeld.
     3. Op het aanmeldingsformulier dienen de volgende gegevens door het kandidaat-lid (of door de wettelijke vertegenwoordiger) te               worden verstrekt en door ondertekening te worden bekrachtigd.
  • de door de vereniging verlangde persoonsgegevens, nodig voor de verenigings- en bondsregistratie;
  • aan welke les(sen) het kandidaat-lid wenst deel te nemen;
  • betalingsmethode;
  • dat het lid overeenkomstig de statuten en het huishoudelijk reglement zal handelen en zich daaraan zal onderwerpen;
  • Akkoordverklaring AVG.

     4. Bij toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens wettelijke vertegenwoordiger, onder   
         opgave van het verschuldigde inschrijfgeld en de eerste contributietermijn. 
     5. Bij niet-toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens wettelijke vertegenwoordiger, onder             opgave van redenen. Daarbij wordt tevens vermeld binnen welke termijn en hoe in beroep kan worden gegaan bij de algemene               vergadering.


Artikel 5: Rechten van de leden

Elk lid heeft, op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met in acht name van de regels, als gesteld in de wet, de statuten, het huishoudelijk reglement, de besluiten van de algemene vergadering en van het bestuur van de vereniging alsmede de statuten en het huishoudelijk reglement van de KNGU, de volgende rechten:
  1. Deelname aan de oefeningen, trainingen, lessen en overige activiteiten van de vereniging;
  2. Deelname aan de beraadslagingen en besluitvormingen van de vereniging;
  3. Het doen van voorstellen voor onderwerpen van de algemene vergadering;
  4. Het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie in de organen van de vereniging;
  5. Het stellen van kandidaten voor de organen van de vereniging en van de KNGU;
  6. Deelname aan opleidingen, activiteiten, trainingen en wedstrijden georganiseerd door of namens de KNGU;
  7. Het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie binnen de KNGU;
  8. Het verlangen van uitkeringen op basis van de door de vereniging en/of de KNGU afgesloten collectieve verzekeringen;
  9. Het aantekenen van beroep tegen maatregelen en/of besluiten, die niet volgens de daartoe gestelde regels of normen tot stand zijn gekomen, bij het bestuur en de algemene vergadering van de vereniging en de beroepsinstantie van de KNGU.
 

Artikel 6: Gedragscode leden, train(st)ers, vrijwilligers, ouders/verzorgers en bestuursleden.

Dynamica Parkstad is een vereniging waar sportiviteit en de algemene normen, waarden, omgangsvormen en respect voor de eigendommen van anderen vanzelfsprekend zijn. Hierbij gelden de volgende afspraken:
  • De kleedkamers en accommodaties die door ons gebruikt worden, worden netjes achtergelaten;
  • Iedereen houdt zich aan de regels die gelden in de diverse accommodaties tijdens trainingen, wedstrijden of andere activiteiten;
  • Er is respect voor mede leden, leiding, juryleden, bestuursleden, vrijwilligers en leden van andere verenigingen;
  • Fysiek en verbaal geweld worden niet geaccepteerd;
  • Mobiele telefoons zijn zoveel mogelijk uit tijdens de trainingen;
  • Er mogen geen foto’s gemaakt worden in de kleedkamer;
  • Er worden geen materialen en eigendommen van anderen vernield of gestolen;
  • Bij ouder en kind gym gymmen de ouders mee. Vanaf de kleutergroepen helpen ouders evt. met omkleden en de kinderen gaan daarna naar de zaal. Het is niet de bedoeling dat ouders aanwezig zijn in de zaal tijdens de les;
  • Er zijn geen mannelijke personen in de meisjeskleedkamer en vrouwelijke personen in de jongenskleedkamer vanaf groep 4;
  • Alle leidsters, hulpleiding v.a. 18 jaar en bestuursleden dienen een VOG (verklaring omtrent het gedrag) te overleggen aan het bestuur;
  • Bij ongewenst gedrag kan men terecht bij de vertrouwenspersoon van Dynamica Parkstad, zoals vermeld op de website;
  • Bij overtredingen wordt het bestuur ingelicht dat kan besluiten om over te gaan tot sancties. 


Artikel 7: Contributies

De algemene vergadering stelt jaarlijks de contributies en het inschrijfgeld vast voor de onderscheiden categorieën van leden, als vastgelegd in artikel 2. van dit reglement. Naast de hoogte van de onderscheiden contributies stelt de algemene vergadering tevens de wijze van inning van de verenigingscontributies en de bondscontributies vast. De minimum bijdrage voor donateurs wordt jaarlijks vastgesteld door het bestuur
 

Artikel 8: Kleding

Het bestuur stelt de kleding vast voor deelname aan wedstrijden, demonstraties en overige naar buiten tredende activiteiten van de vereniging. Het bestuur bepaalt, na overleg met de technische leiding, welke kleding bij bepaalde gebeurtenissen moet worden gedragen.
 

Artikel 9: Samenstelling bestuur

Het bestuur kent de volgende functies:
  1. voorzitter;
  2. secretaris;
  3. penningmeester;
  4. lid technische zaken
  5. bestuurslid
 

Artikel 10: Benoeming en benoembaarheid

  1. Het bestuur kan voor elk te benoemen bestuurslid een kandidaat stellen. Voorts heeft elke stemgerechtigde in de algemene vergadering het recht kandidaten te stellen. Deze kandidaatstelling dient, met inachtneming van een termijn van ten minste veertien dagen, schriftelijk aan het bestuur te geschieden. De kandidaatstelling dient vergezeld te gaan van verklaring van de kandidaat, dat deze een eventuele benoeming zal aanvaarden. Het bestuur kan besluiten een kandidaatstelling te aanvaarden waarbij de termijn van ten minste veertien dagen niet is aangehouden, indien een kandidaat zich binnen deze periode terugtrekt of er binnen de gestelde termijn nog geen kandidaat is aangemeld. Reglementair aftredende bestuursleden worden geacht kandidaat te zijn tenzij zij ten minste vier weken vóór de algemene vergadering aan het bestuur mededelen, dat zij niet voor herbenoeming in aanmerking wensen te komen.
  2. Gekozen bestuursleden treden in functie op de dag volgend op die waarop de algemene vergadering is gehouden. Bij een tussentijdse benoeming treedt de benoemde in functie op de dag, volgend op die van zijn benoeming.
  3. Afgetreden bestuursleden worden geacht te zijn afgetreden aan het eind van de dag waarop de algemene vergadering is gehouden.



Artikel 11: Bestuursvergaderingen

  1. Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee andere bestuursleden dit nodig achten.
  2. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen als meer dan de helft van de bestuursleden ter vergadering aanwezig is.
  3. Alle besluiten worden genomen met meer dan de helft van de uitgebrachte geldige stemmen.
  4. Blanco stemmen worden geacht ongeldig te zijn. Indien de stemmen staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend. 
  5. Over alle voorstellen wordt afzonderlijk en mondeling gestemd tenzij één van de bestuursleden anders wenst.
  6. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel dat een besluit is genomen, is beslissend. Dit geldt tevens voor de inhoud van het besluit voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
  7. Indien onmiddellijk na het uitspreken van dit oordeel de juistheid daarvan wordt betwist, wordt zo nodig het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een nieuwe stemming plaats. Door deze stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
 

Artikel 12: Bevoegdheden bestuur

Voor het beschikken over banksaldi tot een bedrag van € 250,- is de penningmeester zelfstandig –zonder medewerking van een ander bestuurslid- bevoegd te beschikken. In overige gevallen is toestemming van tenminste nog 2 leden van het bestuur benodigd, uitgezonderd de reguliere uitgaven als salaris van train(st)ers, zaalhuur en contributie KNGU. De overige bestuursleden zijn niet gerechtigd zich financieel te binden, met uitzondering van uitgaven tot € 50,- die na overleg met de penningmeester worden gedaan.



Artikel 13: Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.


Artikel 14: Taken bestuursleden

1. Voorzitter
De voorzitter heeft de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de vereniging. Hij leidt de algemene vergadering en de bestuursvergaderingen. Hij vertegenwoordigt de vereniging bij officiële gelegenheden. Hij beslist in bestuursvergaderingen bij staking van de stemmen.

2. Secretaris
De secretaris is verantwoordelijk voor:
  • het houden van de notulen van de vergaderingen;
  • het voeren van de algemene correspondentie;
  • het in goed geordende staat houden van het archief;
  • de verzorging van het algemene ledenregister;
  • het jaarlijks op de algemene vergadering schriftelijk verslag uitbrengen van het afgelopen jaar;
  • de verdere door het bestuur, na overleg met de secretaris, aan hem op te dragen werkzaamheden.
Hij wordt in zijn werk indien nodig bijgestaan door respectievelijk kan een deel van zijn taken overdragen aan derden, zoals notulist, 2e secretaris, redactie en ledenadministratie.

3. Penningmeester
De penningmeester beheert de gelden en bezittingen van de vereniging. Hij is verantwoordelijk voor en verplicht tot:
  • het op verantwoorde en zo rendabel mogelijke wijze bewaren van de aan hem afgedragen en/of toevertrouwde gelden van de vereniging;
  • het innen en het administreren van de contributies en de gelden van de donateurs;
  • de controle van deze inkomsten aan de hand van de uit de ledenregisters af te leiden verplichtingen van de leden;
  • het innen en administreren van de overige inkomsten;
  • het beheer van de kas;
  • het tijdig verrichten van alle betalingen, de controle daarop en het administreren daarvan;
  • het opstellen en bijhouden van een lijst van alle bezittingen van de vereniging;
  • het beheer en de administratie van de door de vereniging ingestelde reserve- of andere fondsen;
  • het jaarlijks op de algemene vergadering verslag uitbrengen over de financiële positie van de vereniging, in het bijzonder over het afgelopen verenigingsjaar;
  • het opstellen van een begroting voor het komende jaar die, na goedkeuring door het bestuur, wordt voorgelegd aan de algemene vergadering;
4. De taken voor de overige bestuursleden
Deze worden in onderling overleg binnen de bestuursvergadering verdeeld.


Artikel 15: Kascommissie

De kascommissie is belast met de controle van en het toezicht op het geldelijk beheer van de penningmeester en brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan het bestuur. Dit rapport wordt aan de algemene vergadering aangeboden en zal strekken tot het al of niet goedkeuren van het door de penningmeester gevoerde beleid en tot decharge van het bestuur. Indien onregelmatigheden worden geconstateerd of vermoed wordt onmiddellijk verslag uitgebracht aan het bestuur.


Artikel 16: Overige commissies

De vereniging heeft het recht vaste commissies vast te leggen. De leden van deze commissies worden benoemd door het bestuur. Het bestuur bepaalt de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van deze commissieleden. De commissie is verantwoording schuldig en/of rapporteert aan het bestuur


Artikel 17: Technische leiding

  1. De vereniging kan één of meer technische (assistent) leiders in vaste dienst nemen tegen nader met deze technische leiders overeen te komen arbeidsvoorwaarden.
  2. Daarnaast kan de vereniging gebruik maken van diensten van zelfstandige technische (assistent) leiders (volgens B-contract), als omschreven door de KNGU.


Artikel 18: Algemene vergaderingen

  1. Clubleden en ereleden hebben op de algemene vergadering het recht het woord te voeren. Daarnaast kan de voorzitter het woord verlenen aan jeugdclubleden, de wettelijke vertegenwoordiger van een jeugdclublid, donateurs en derden.
  2. De voorzitter kan, ter wille van de goede vergaderorde, de volgende maatregelen treffen:
  • een maximum aantal spreekronden per onderwerp bepalen;
  • de maximum spreektijd per spreker beperken;
  • een spreker het woord ontnemen indien deze zich niet beperkt tot het ter bespreking staande onderwerp of zich niet aan de ingestelde spreektijd houdt;
  • besluiten een ter vergadering ingediend voorstel te behandelen of aan te houden (zie lid 3.) De vergadering kan, indien de voorzitter tot aanhouden besluit en indien het voorstel betrekking heeft op in behandeling zijnde agendapunten, alsnog tot behandeling besluiten;
  • stemming bij acclamatie voor een stemming over personen voorstellen. Indien één van de aanwezige stemgerechtigden hiertegen bezwaar maakt volgt een schriftelijke stemming.
    3. Voorstellen, die ten minste vier weken voor de algemene vergadering schriftelijk ter kennis van het bestuur zijn gesteld, en door            ten minste vijf stemgerechtigden worden ondersteund, worden op de agenda geplaatst. Daarnaast hebben stemgerechtigden het            recht staande de vergadering voorstellen in te dienen, mits ondersteund door ten minste vijf stemgerechtigde leden.
 

 Artikel 19: Besluitvorming 

  1. Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen tenzij in de statuten anders is bepaald. 

  1. Indien voor enige stemming een stembureau noodzakelijk is, wordt dit, op voorstel van de voorzitter, door de vergadering benoemd. Het stembureau bestaat uit drie stemgerechtigde leden. Het stembureau beslist over de geldigheid van een stembiljet. 

  1. Bij een schriftelijke stemming zijn ongeldig de biljetten die: 

  1. niet zijn ingevuld; 

  1. Een persoon niet duidelijk aanwijzen; 

  1. meer bevatten dan hetgeen strekt tot duidelijke aanwijzing van de persoon, personen of zaken die zijn bedoeld; 

  1. ondertekend of op andere manier zijn gekenmerkt; 

  1. namen bevatten van personen die niet verkiesbaar zijn; 

  1. onleesbaar zijn. 

 

 

 

 

 

  1. Stemming over zaken geschiedt bij hand opsteken. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Indien één van de stemgerechtigde leden de uitkomst van de stemming betwijfelt, wordt een stembureau benoemd en volgt mondelinge stemming op basis van de presentielijst. 

  1. Stemming over personen geschiedt: 

  1. bij acclamatie op voorstel van de voorzitter of één van de stemgerechtigden, mits hiertegen geen bezwaar door één van de stemgerechtigden wordt aangetekend; 

  1. door middel van een schriftelijke stemming. 

  1. Bij een stemming over personen wordt een kandidaat gekozen op basis van de volgende procedure. Benoemd wordt: 

  1. degene die bij de eerste stemming de volstrekte meerderheid (= meer dan 50% van het aantal uitgebrachte geldige stemmen) heeft behaald; 

  1. indien a. geen uitsluitsel heeft gegeven, degene die bij een tweede vrije stemming de volstrekte meerderheid heeft behaald; 

 

Indien bij stemming b. geen van de kandidaten een volstrekte meerderheid heeft verworven, 

volgt een derde stemming tussen de twee kandidaten, die bij stemming b. het hoogste aantal 

stemmen hebben behaald; 

Indien bij de derde stemming de stemmen staken, beslist het lot, door het stembureau daartoe 

getrokken. 

 

Artikel 20: Opleggen van straffen 

Indien het bestuur termen aanwezig acht tot het opleggen van een straf wordt, alvorens de  straf definitief op te leggen, de beschuldigde eenmalig in de gelegenheid gesteld zich mondeling in een bestuursvergadering te verweren. Deze vergadering vindt plaats op een datum en tijdstip door het bestuur te bepalen, echter niet later dan vier weken nadat de beschuldiging ter kennis van de beschuldigde is gebracht. 

Ingeval van verhindering om dringende redenen van de beschuldigde kan het bestuur besluiten andermaal de gelegenheid tot verweer te bieden in een nieuwe vergadering, die binnen tien dagen na de eerste wordt belegd. 

Het bestuur is gerechtigd uitspraak te doen, ongeacht de aanwezigheid van de beschuldigde. Dit recht van verweer is niet van toepassing op hen, die zijn tekortgeschoten in hun contributieverplichtingen. Ingeval van schorsing blijft het lid geschorst hangende het verweer en een volgens de statuten ingesteld beroep.

 

Artikel 21: Informatieverstrekking

Het bestuur zal via informatie op de website, via nieuwsbrieven, mailings en berichten op de diverse social media kanalen de leden voorzien van alle relevante informatie.

 

Artikel 22: Afdelingen 

Het bestuur stelt de indeling in afdelingen en de onderscheiden categorieën van leden vast. 

Indien de algemene vergadering besluit tot het oprichten van bijzondere afdelingen voor sporten anders dan omschreven in artikel 1. van dit reglement, dan zullen daarvoor afzonderlijke reglementen worden vastgesteld.

 

Artikel 22: Afdelingen

Het bestuur stelt de indeling in afdelingen en de onderscheiden categorieën van leden vast.

Indien de algemene vergadering besluit tot het oprichten van bijzondere afdelingen voor sporten anders dan omschreven in artikel 1. van dit reglement, dan zullen daarvoor afzonderlijke reglementen worden vastgesteld

 

Artikel 23: Lesuitval

In geval er bij ziekte van één der trainers het niet mogelijk blijkt om vervanging te vinden, is de

gymnastiekvereniging gerechtigd de lessen niet door te laten gaan. In dat geval worden de leden per mail of telefoon op de hoogte gebracht.

 

Artikel 24: Wijziging van het huishoudelijk reglement

Dit reglement kan alleen worden gewijzigd door een besluit in de bestuursvergadering genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte geldige stemmen. Dit reglement en/of wijzigingen treden in werking met ingang van de dag, volgend op die waarin de bestuursvergadering het besluit daartoe heeft genomen.

 

Artikel 25: Vaststelling

Dit Huishoudelijk Reglement is vastgesteld in de bestuursvergadering van 29 april 2021. Met vaststelling van dit Huishoudelijk Reglement komen alle voorgaande versies te vervallen.

 

 



                                                                                                                                  
Terug naar boven